Historia

Anita vid kaj i Halmstad. Troligen tidigt 1950-tal

 

 

 

 

 

 

 

 

Anita byggdes på Varvet på Söder i Halmstad och stod klar 1944. Hon verkade då under några års tid för fiskenäringen. Ägarna ville dryga ut sina inkomster och införde därför nya rutiner kring sin verksamhet. Under fisken började dom gömma spritbuteljer som kunde förmedlas till kunder som önskade sig ett rus till söndagsmiddagen. Smuggelgodset levererades ofta genom att buteljerna gömdes under fisken i de trälådor dom vanligtvis lastas i.  Tyvärr spred sig ryktet om den illegala sidoverksamheten och 1953 tog allt en drastisk vändning då Svarta Gänget slog till och ertappade yrkesfiskarna med 237 helbuteljer brännvin och 40.450 cigaretter ombord.  De stora mängderna undanröjde alla möjligheter att bortförklara sig med att hävda att godset var för eget bruk. Svarta Gänget kallades den enhet inom tullverket som gjorde oanmälda inspektioner i hamnarna. Vid tillslaget fanns tre besättningsmän ombord och efter utredningen och rättegången dömdes var och en till dryga böter vart och ett motsvarande ungefär samma kostnadsnivå som värdet på båten. Två av besättningsmännen kunde inte betala och fick då avtjäna fängelsestraff istället. Tullbeslaget på Anita var det största beslaget lokal historia och nyheten fick enorma proportioner. Det blev en följetong i tidningarna och fiskarnas verksamhet var smutskastad. Anita seglades då över till Östkusten fick en ny hemmahamn i Simrishamn där dom kunde smälta in bland massa andra båtar och där ryktet inte fått fotfäste.

Anita brukade lägga till på Västra sidan om Nissan men beslagtogs under utredningen och fick vila under en period vid Tullverkets Kaj på andra sidan älven.

 

Anita Tonga Charters

1964 såldes båten vidare till två bröder med stora äventyrsplaner och en omfattande renovering och ombyggnation påbörjades. Anita skulle nu ut på större vatten och behövde många upprustningar för att klara längre etapper på öppna vatten. Det var ett målmedvetet gäng som inte drog sig för någonting som det verkar. Anita togs upp på slip under en lång period och skrovet belades med ferrocement för att klara större utmaningar och säkert också för att stå emot skeppsmask i söderhavet. Hon fick i samband med det också större köl för bättre segelegenskaper. Anita riggades också med två större master för utökad segelyta hon fick en ny kraftigare maskin, nya tankar med större volym, större hytt och mycket annat inför långseglatsen. De seglade därefter under drygt tio år och bedrev charterverksamhet på Tongaöarna.