Renoveringar

 

HÄR FÖLJER EN LISTA PÅ SAKER SOM SKALL FIXAS INNAN AVFÄRD

  • Förstärkning av förtöjningspollare
  • Förstärkning av roder
  • Renovera ankarspelet och ny kätting
  • Underhållsarbete av riggen
  • Nya bommar och gafflar
  • Koppla in utrustning Autopilot och radar
  • Kasta loss


Förstärkning av förtöjningspollare
En av de aktre förtöjningspollarna sitter löst och är för svag för att hålla båten i rörligt vatten. Denna skada uppkom strax innan köpet och jag åtgärdade det innan första resan då vi skulle köra hem båten från Södertälje till Göteborg. Detta gjorde vi inte helt klart eftersom vi hade tidspress och otroligt mycket annat arbete igång samtidigt. Men utförandet godkändes av en skadetekniker som försäkringsbolaget skickade ut. Vi hade inte möjlighet att basa virke för brädgången som också hade slitits sönder vid förtöjningsskadan så vi har kört med ett hål i brädgången, vilket fört med sig att pollarens bärighet varit reducerad. I somras lade vi till på en ö i skärgården och lade då tillfälligt en kort akterända på den skadade pollaren under tiden som vi justerade övriga tampar och hälsade på folk som kom förbi. Men så kom ett fraktfartyg i lite för hög hastighet för det trånga vattnet och pollaren rycktes lös igen.
Nu skall vi laga skadan ordentligt med en lask på insidan av skrovet varigenom vi bultar fast pollaren. Sedan skall vi sätta fast nytt virke för att komplettera brädgången i aktern. För att förstärka ytterligare skall vi även fästa en balk under den påbyggda förhöjningen av akterdäcket och med den sammanbinda de två pollarna så att dom avlastar varandra.

Förstärkning av roder
Anita har ett utanpåliggande roder som är byggt i trä men sedan likt skrovet är belagt med ferrocement. Vid vattenlinjen finns en skada som uppkommit vid något tillfälle innan min ägo. Rodret är fortfarande starkt men troligen försvagat efter att denna skada uppkommit. Vi kommer att laga detta genom att figursåga två kraftigt dimensionerade järnplåtar som genombultas på var sida om rodret. Detta kommer att ske i samband med torrsättning på varv då vi också kommer att utföra lite andra arbeten under vattenlinjen. På dessa järnskivor kommer vi också att svetsa fast steg så att vi enklare kan klättra upp på båten när vi badar eller om någon fallit över bord.

Renovera ankarspelet

Ankarspelet måste smörjas och ett litet svetsarbete skall utföras. Vet inte om det kommer att fungera men skall försöka laga det innan beslut om att eventuellt ersätta det. Ankarkättingen som sitter på nu är lite för kort och har rostat ganska mycket så jag letar efter ny frisk kätting. Ibland kan det gå att vända kättingen men jag har dömt ut det alternativet. Förutom huvudankaret har vi ett par reservankare ombord såklart men dom är för små för båtens vikt.

Underhållsarbete av riggen

Vi måste tillverka nya bommar och gafflar innan premiärseglingen. Min förhoppning är att kunna komma ut och provsegla i lätt vind redan nu till sommaren 2018 men vi får se hur långt ekonomin räcker. Det finns ganska mycket jobb med riggen innan dess. Skall komplettera med nya friska block och skaffa nya tåg för skot och fall. Sedan söker jag efter en halvmeter rostfri kätting för fästet till waterstaget som skall löpa mellan toppen av bogsprötet och ner till fören vid vattenlinjen. Masterna som sitter på nu är ganska gamla men har knackat och lyssnat efter röta. Dessa skall även provborras innan det går att avgöra dess skick. Det ingår i planen att byta ut dessa så snart jag har råd med det men det går förhoppningsvis att segla som dom är nu med lite extra koll på väderutsikterna.

Autopilot och radar 

Inför längre etapper kan det vara väldigt skönt att vara utrustad med autopilot så att vi inte måste ha en person vid rodret dygnet runt. Det finns redan ombord men den är dessvärre urkopplad. Jag måste lära mig hur den fungerar och dra nya kopplingar för att få igång den. Har ingen erfarenhet av det sedan tidigare men får lära mig hur det fungerar och få igång den funktionen. Det vore skönt att dela det här projektet och drömmarna med någon som är mer tekniskt erfaren och som kan hjälpa till med resonemangen om hur arbetet med utrustningen skall planeras och utföras. Den radar som sitter på nu är också urkopplad och kabeln är kapad. Denna kommer att skrotas och jag letar efter en ny -eller begagnad radar som jag kan installera.